• Irene Mårdalen

Tror du det lønner seg å lytte mer?


Å være god til å lytte, er nøkkelen til suksess, fordi du får ny kunnskap og gode idéer, påstår Bernard Ferrari - forfatteren av boken Power Listening. Eller som Dalai Lama ville ha sagt det: "Når du snakker, sier du bare noe du allerede vet. Når du lytter, kan du lære noe nytt". Og hvis jeg spør deg: Er du god til å lytte - ja, da regner jeg med at du vil svare JA!!!!??? Men er du sikker? Vet du hva det vil si å være en god lytter? Hva som skal til for at du skal høre riktig godt etter? Min erfaring som kommunikasjonsrådgiver er at det ofte skorter på nettopp denne egenskapen blant dagens ledere og mellomledere. Jeg tør påstå at for mange er for opptatt av hva de selv vil si, enn hva medarbeidere har på hjertet. Hva som er årsaken er vanskelig å si; men det kan være at dagens ledere og mellomledere har mye å bevise, og dermed går i den fella at de tror de gjør nettopp det ved å snakke. At det i seg selv viser at de er intelligente, at de har ting på stell, at de kan det de driver med. Det kan også være at de har det supertravelt - og dermed ikke tar seg tid til å høre etter. I Charlie Media har vi utviklet en egen workshop i kommunikasjon, hvor blant annet det å lytte aktivt er en av flere oppgaver. Uansett årsak; her kommer noen tips til hvordan du kan bli bedre - til å lytte - hvis du vil:

  • Still spørsmål: Start gjerne en setning med: Fortell meg....Eller hva tenker du om....? Åpne spørsmål er en god mulighet til å utdype hva man mener. Det vil føre til at samtalen flyter lettere og du kan avklare mye underveis

  • Vær engasjert: Legg bort telefonen. Ta gjerne fram penn og papir, og vis at du noterer slik at du skal huske. Glem dem som er rundt deg

  • Ha et åpent kroppsspråk: Len deg litt fremover. Få øyekontakt. Smil og nikk i ny og ne. Da viser du at du er interessert. Unngå å legge armene i kors, putte hendene i lommene eller virke nervøs

  • Ikke avbryt den andre: Noen ganger er det fristende å avbryte; komme med en kommentar eller rette opp noe du mener er feiltolkning eller få forklart noe du er usikker på. Vent til den andre er ferdig før du stiller nye spørsmål

  • Ta pustepauser: Senk skuldrene og ta pustepauser. Vent et par sekunder fra den du snakker med er ferdig, til du selv snakker. Da får du tenkt igjennom hva du skal si - og kanskje var ikke den du snakker med ferdig heller...

Høres dette greit ut - eller tenker du at dette virker helt unødvendig? Da anbefaler jeg at du leser litt videre.....Om hvorfor det er viktig å lytte: Hvorfor skal vi lytte?

  • Det får den andre til å føle seg vel og betydningsfull

  • Det skaper en god relasjon mellom deg og den du snakker med

  • Det minsker risikoen for misforståelser og konflikter

  • Det bygger tillit

  • Sjansen for at du lærer noe du ikke kan fra før, er stor

  • Dere blir bedre sammen - dere jobber bedre i team

PS Og hvis workshopen virker fristende? Ja, da anbefaler jeg at du sender oss en mail på post@charliemedia.no, eller klikker på DENNE LENKEN for å finne ut mer.


0 visninger
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.