• Irene Mårdalen

Ulikhet = Ulikhet = Ikke feil!


Jeg er ikke dum, selv om du ikke er enig med meg. Jeg er ikke dum, selv om jeg ikke forstår hva du sier. Jeg er bare annerledes.... Gjensidig respekt og forståelse er en - av flere - nøkler til å unngå misforståelser og konflikter. Men det kan være vanskelig å praktisere i hverdagen. Tenk deg følgende situasjon: Du er leder for et stort legekontor. De fleste som jobber der, er doktorer, akkurat som deg. De har studert mer eller mindre på samme sted som deg, lært seg de latinske ordene du har lært, studert kroppen opp og ned og frem og tilbake, akkurat slik du har gjort. I tillegg er det fire andre som jobber der. To av dem er sekretærer. De tar i mot bestillinger, snakker med kundene (obs, dere kaller dem vel pasienter), sørger for at pasientene får ny time og at de betaler for seg. De er kontorets ansikt utad. I tillegg jobber det en fysioterapeut der. Hun driver selvstendig. Og den siste - ikke-legen - er sykepleier. Hun tar blodprøver, snakker med kundene, snakker med sekretæren, og av og til snakker hun med deg. Vi finner tilsvarende på advokatkontor, regnskapsbyrå, i mediebransjen - ja, stort sett i de fleste bransjer og kulturer. Som administrerende i legekontoret føler du at samtalene går uanstrengt med de andre legene. Dere er på samme planet. Snakker samme språk. Men du har skikkelig problemer med sekretæren og fysioterapeuten. Og noen ganger også problemer med sykepleieren. Men det største problemet; det har du med pasientene. Da er det kanskje lett å tenke: De forstår ingenting. De har ikke peiling. Jeg har jo fortalt om hennes ruptur, om hennes betennelse i pancreas, hennes tumores. Enda spør hun meg spørsmål som om hun ikke har fulgt med i timen.... Som journalist har jeg intervjuet en rekke pasienter som ikke forstår legene sine. Eller fysioterapeuten. Som personlig trener forsto jeg også raskt at det hadde ingen effekt at jeg sløste om meg med latinske navn på alle musklene jeg hadde lært meg utenat. Ingen ble i bedre form av det. Men det betyr jo ikke at de er dumme, de kundene jeg hadde da jeg jobbet som PT. Eller de pasientene leger har. De klientene advokater har. Eller kundene til et regnskapsbyrå. De er heller ikke dumme de som administrerende ikke klarer å snakke med. DE ER BARE ANNERLEDES. HAR EN ANNEN BAKGRUNN. HAR LÆRT OM ANDRE TING. Jeg vedder på at de vet mye du ikke vet. Kanskje er det en profesjonell golfspiller som sitter foran deg. Kanskje er det en som har strikket flere hundre gensere og kan trylle frem et mønster på en genser på noen timer. Kanskje er det en med solid kunnskap om hva slags type dekk du bør ha på bilen til enhver tid. Derfor anbefaler jeg deg: Tenk at ulikhet er ulikhet og ikke feil. Tenk at vi alle er forskjellige, og det jeg ikke vet, vet kanskje du? Kanskje jeg kan lære av deg - eller få hjelp av deg? I dag har jeg holdt WORKSHOP for en bedrift hvor blant annet dette var tema. De mer enn 20 ansatte var enige: Ulikhet er kult. De hadde til og med ansatt noen som ikke var regnskapsførere!!!! WOW. Det er usedvanlig klokt og fremtidsrettet! PS Vil du vite mer om WORKSHOPEN min? Følg denne lenken her: WORKSHOP


0 visninger
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.