• Irene Mårdalen

Er det feil at Joner får profesjonell hjelp?


Kristoffer Joners frontalangrep på Sylvi Listhaug skaper furore på Facebook. Men er det feil at han fikk hjelp av et reklamebyrå?

Jeg mener nei. Samtidig mener jeg at Joner burde fortalt at han fikk hjelp. Og han burde ha fortalt hvorfor han gjorde det han gjorde med litt flere ord. For da hadde ikke folk som likte, kommenterte og donerte følt seg lurt. Nå er det lett å føle seg ført bak lyset.

For hvis jeg forstår det rett - og jeg lener meg nå på de tradisjonelle medienes dekning av saken - så ble posten fra Joner til fordi Norsk organisasjon for asylsøkere (NOAS) trengte en kampanje, og Joner ønsket å uttrykke sin misnøye.

Reklamebyrået NOAS har benyttet, kjente Joner og slik kom Joner på Facebook - etter sigende for første og siste gang!

Siden ser bra ut. Posten likedan. Men - etter min mening - mangler det en setning i Joners første post. Han burde ha fortalt tilhengerne bakgrunnen for å gjøre det han gjorde, og han burde ha fortalt at han fikk profesjonell hjelp.

I dag er det flere som føler seg ført bak lyset, etter at det ble kjent at Joner hadde fått hjelp. Med den kunnskapen i baklomme, er det lett å tenke at det hele var et reklamestunt fordi NOAS trenger penger og fordi Joner trenger å bygge sin personlige merkevare. Generalsekretær i NOAS, Ann-Magrit Austenå er i hvert fall åpen om organisasjonens behov.

Kanskje er det også nettopp disse behovene som ligger bak posten.

Likevel tar jeg som forutsetning at Joner står inne for det han skriver. At han mener med hele sitt hjerte at Sylvi Listhaug oppfører seg:

"på en så respektløs måte.".

(Sitat hentet fra Facebookposten til Joner)

For mener han dette - så er det faktum at han fikk profesjonell hjelp - helt innafor. Det er forståelig. Og jeg mener det er klokt. Og det tar oss rett inn i debatten om sosiale medier og muligheter for kjendiser, skuespillere, politikere og alle som vil - til å være med å sette dagsorden.

Selv kommer jeg opprinnelig fra tradisjonelle medier. I 10 år jobbet jeg som journalist i VG. Akersgatens journalister satte dagsordenen. Selvsagt sammen med NRK og TV2 og noen få til. Nå er det ikke lenger slik.

Nå gir sosiale medier alle og enhver mulighet til å uttrykke oss. Det er flott. Samtidig er det da klokt at de som ønsker å bruke arenaene utover å være der av private årsaker, får hjelp.

Nå er det selvsagt ikke så rart at jeg mener akkurat det. Jeg jobber tross alt som selvstendig kommunikasjonsrådgiver, og lever av å hjelpe....

Bare slik at du ikke føler deg lurt :)

#KristofferJoner #Joner #kommunikasjonsrådgiver #kommunikasjon #råd #rådgivning

0 visninger
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.