• Irene Mårdalen

Content og inbound marketing - er det noen forskjell?


Er det noen forskjell på content marketing og inbound marketing?

Du har kanskje hørt uttrykkene; Content marketing og inbound marketing? Men hva er forskjellen – hvis det er noen?

Først en liten oppsummering for å forklare de to begrepene:

Content marketing

I følge The Content Marketing Institute defineres content marketing som

“En strategisk markedsføringstilnærming som er fokusert på å skape og distribuere verdifullt, relevant og konsistent innhold for å tiltrekke og beholde et tydelig definert publikum – og drive lønnsom kundebehandling.

Ikke småtteri.

Noe enklere forklart er content marketing – eller innholdsmarkedsføring – markedsføring basert på innhold. Det er artikler, bilder og videoer som er relevante i forhold til det du leverer, samt nyttige for dem som leser innholdet.

Innholdet er skrevet med tanke på å gi kundene dine de opplysningene de trenger for å kontakt deg og eventuelt kjøpe av deg. Det er innhold som er nyttig, opplysende, spennende og godt skrevet. Det er gode historier, fantastiske bilder og videoer.

Men content marketing er ikke epost-markedsføring, design på nettsider eller analyse.

Inbound marketing

Inbound marketing er metoder som benyttes for å spre det gode budskap. Det er markedsføringstiltak på nett og sosiale medier. Målrettet mot dine drømmekunder. Tids-styrt når de ønsker det som mest.

Metoden kan sees på som en hjelpende hånd for bedrifter til å tilpasse markedsføringen slik at den imøtekommer den moderne kjøpsreisen.

En kjøpsreise som oftest starter hjemme i stua, med Google, og ender opp hos deg – i din bedrift.

I det landskapet skal du skyte gullfuglene. Også kalt kunder. Og selv om du mener produktet ditt passer for alle, bør du skyte så smalt som mulig. Det kalles målretting eller segmentering.

De hører sammen

Men uten solid og relevant innhold, er inbound marketing ikke mye verdt.

Det betyr at content marketing og inboud marketing er metoder som er avhengige av hverandre, for å fungere.

Vil du trekke gjester til nettsiden din, konvertere leads til kunder og engasjere allerede eksisterende kunder trenger du ha innhold og inbound som går hånd i hånd.

Konklusjon

Du trenger content marketing for å få oppmerksomhet. Og du trenger inbound marketing for å få – samt konvertere – leads. På norsk betyr det å skaffe kunder.

#contentmarketing #inboundmarketing #segmentering

0 visninger
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.