• Irene Mårdalen - owner Charlie Media

Derfor bør du skrive egne tekster fremfor å velge klipp og lim


Frister det å kopiere innhold fra konkurrenter du mener er gode? Det kan du bli straffet for både av Google og de som eier teksten.

Du har kanskje fått med deg at godt innhold er selve grunnmuren for å komme høyt i søkemotorene? Hvis du velger å kopiere dine konkurrenter – eller andre du synes skriver godt – kan du bli straffet av Google.

Google vil ha variasjon

Årsaken er at Google vil ha varierte og ulike artikler å henvise til, når potensielle kunder søker etter tjenester du leverer. Kopier er derfor noe av det Google liker minst.

I tillegg kan du bli rammet av opphavsrettsloven, hvis du stjeler tekster. En journalist og innholdsprodusent eier i utgangspunktet sin egen tekst og er vernet av norsk lov. Selv korte utdrag fra teksten kan være beskyttet.

Er det en individuell åndsinnsats?

Det springende punktet er om teksten er utarbeidet etter såkalt ”individuell åndsinnsats”. Hva lovgiverne har ment med det, kan sikkert være til hodebry ved eventuelle tvister. Men i mitt hodet betyr det at jeg – som innholdsprodusent – har gjort egne intervjuer, egen research og foretatt en selvstendig og grundig jobb.

Slik jeg for eksempel gjør når jeg skriver dette blogginnlegget. Jeg har selvsagt googlet åndsverksloven og lest ulike blogginnlegg om temaet. Jeg har også googlet og lest andre blogger om det faktum at Google straffer kopier.

Men jeg gjør egne vurderinger og skriver innlegget med mine ord. Hvis jeg skulle skrevet om noe jeg ikke har faglig bakgrunn for å skrive, ville jeg i tillegg intervjuet aktuelle kilder eller kandidater for å få frem deres syn.

Når dette er gjort, vurderer jeg det som innenfor åndsverksloven og da bør du ikke stjele det.

Bilder er også beskyttet

Heller ikke bilder er fritt frem å ta uten tillatelse fra fotografen. Også et bilde er beskyttet av åndsverkloven – selv når en fotograf ikke er profesjonell. Den som tar bildet, eier det. Så enkelt.

Fotografen kan selvsagt gi rettighetene fra seg. Det betyr ikke automatisk at bildet kan brukes fritt, overalt. Det at en fotograf gir tillatelse til bruk for en kunde, betyr ikke at bildet kan brukes fritt i alle sammenheng.

I praksis betyr det – for eksempel – at hvis du har kjøpt et bilde for å bruke på din egen nettside, kan du ikke gi det gratis videre til en bekjent av deg, slik at hun kan bruke det samme på sin nettside. Da må du i så fall spørre fotografen først.

I tilfeller hvor journalister, innholdsprodusenter og fotografer oppdager at tekster og bilder har blitt stjålet, kan de gå rettens vei. Det vanligste er likevel å sende faktura.

Selv sørget jeg for at en kollega i VG tjente noen ekstra tusenlapper, fordi jeg fant et bilde han hadde tatt i et magasin. Magasinredaktøren hadde ikke spurt om tillatelse og punget ut med 5.000 kroner. Det er sikkert 15 år siden. Hadde han spurt, hadde han kanskje kunne kjøpt bildet for halvparten. Den gang.

Google straffer deg

Nå er det kanskje noen som stjeler fordi de tenker at tyveriet neppe blir oppdaget. Og i mange tilfeller blir det sikkert ikke det. Av den som eier det.

- Duplikat innhold er et reelt problem og noe du bør unngå for enhver pris hvis du skal forsøke å rangere godt i søkemotorer som Google, sier Erik Storm daglig leder i Digital Opptur.

Men nå oppdager altså Google deg. De har sin egen straff. De gjør deg usynlig – og det kan virkelig koste deg dyrt.

#tekstpånett #innholdsproduksjon #opphavsrett

35 visninger
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.