• Irene Mårdalen - owner Charlie Media

Derfor bruker jeg tid på research når jeg produserer innhold


Akkurat nå bygger jeg opp innholdet på en omfattende nettside for en av mine kunder. Jeg ser at det jeg bruker mest tid på, er research.

Det gjorde jeg også da jeg jobbet som journalist. Den gode saken, historier som huskes, tekster som forklarer og inspirerer. Alle krever at jeg dypdykker inn i materien. Virkelig går til kjernen av det jeg skal skrive om – og de jeg skal skrive for og til – før jeg omsider hamrer løs på tastaturet.

Gjør du nok research?

Jeg tror at for mange gjør for lite research. I hvert fall kan en gjennomgang av ulike nettsider, nyhetsbrev jeg mottar, pressemeldinger jeg har lest og ikke minst blogginnlegg jeg av og til er innom, bære preg av det.

Nå lurer du kanskje på hvordan god research gjøres? Her får du noen tips.

Anbefalinger

Det første jeg anbefaler, er at du finner ut hvem du skal skrive for. Hvis du allerede jobber i bedriften du skriver for, vet du det kanskje allerede? Hvem drømmekunden er?

Når det er etablert, skriver jeg ned hvem drømmekunden er og alt jeg vet om ham eller henne. Det betyr alder, bosted, kjønn, jobb, fritidssysler, barn/ikke barn, hvilken bil du kjører, hvor mye du tjener, hvilke verdier du har blant annet.

Dypdykk

Deretter dypdykker jeg i temaet. Hva er denne tjenesten eller produktet? Hvordan brukes det? Hvor mange bruker det? Hvem bruker det? Hvorfor er det laget? Hvor mange finnes? Hvilken nytteverdi har det?

Jeg stiller rett og slett en haug med spørsmål. Av og til opplever jeg at ansatte i bedriften som leier meg inn, synes det kan være litt plagsomt. Og irriterende. Og kanskje tenker de at jeg er håpløs som ikke forstår det.

Jeg stiller spørsmål - det er min jobb

Ofte forstår jeg det ikke, og derfor spør jeg. Men like ofte har jeg behov for at ekspertene – som er deg som selger eller har utviklet tjenesten eller produktet – setter ord på hva det brukes til og hvorfor det er utviklet.

I tillegg bidrar disse samtalene til at det dukker opp gode historier. Om personer som har hatt nytte og glede av produktet. Av hendelser som har skjedd, som har utviklet tjenesten. Og ikke minst får jeg de gode historiene om selskapet.

Hvem som stiftet det. Hvorfor gründerne tok tak – og hoppet uten fallskjerm.

Da får jeg historier som lar seg publisere og engasjere. Da får jeg artikler som syder entusiasme. Da får jeg tekster som er verdt å lese.

PS Jeg bruker selvsagt også Google

Tre tips til god research

1. Still spørsmål om tjenesten, produktet og menneskene du skal skrive om

2. Finn ut hvem du primært skal skrive for

3. Still spørsmålene før du skriver - og still de igjen når du mangler svarene du trenger for å skrive videre

#innholdsproduksjon #produsereinnhold #tekstertilweb #artiklerpånett #tekstertilnettet

11 visninger
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.