• Irene Mårdalen - owner Charlie Media

Usikker på hva du bør poste på Instagram?


Er du usikker på hva som bygger merkevaren – og forretningen din – på Instagram? Her får du tips til innhold.

Mer enn 25 millioner bedrifter har egen profil på Instagram, viser Instagrams egne tall fra november 2017.

Kanskje ikke rart, når vi vet at mer enn 200 millioner bruker Instagram minst én gang hver dag for å bli inspirert - samt oppdage noe de synes er interessant.

Instagram inspirerer

Så mange som 60 prosent av dem som benytter Instagram, sier de oppdager nye produkter takket være dette mediet. På toppen av det hele øker bruken.

Økningen til tross; det kan være vanskelig å vite hva slags innhold brukere på Instagram ønsker seg.

Fasit finnes neppe

Dessverre er det vanskelig – om umulig – å gi et fasitsvar. Hva som gir følgere og konverteringer for én bedrift, trenger ikke nødvendigvis passe for en annen.

Det beste er derfor å teste. Legg ut innhold som du kanskje selv tenker er nyttig, verdifullt, interessant, oppsiktsvekkende og morsomt. Sjekk om det fungerer. Det du får mange likerklikk og kommentarer på, kan du produsere mer av. Det som ikke gir like bra respons, kan du lage mindre av.

Det er likevel ikke sikkert at det lønner seg å kutte ut de noe mindre engasjerende postene helt. En Instagramkonto med varierende innhold vil – til tross for ulikt engasjement på hver enkelt post – ofte oppleves som mer interessant og genuin enn kontoer som utelukkende satser på likes.

Sats på folk

Selv om det ikke finnes fasitsvar, er det likevel noe innhold som slår bedre an enn annet.

Mennesker er en av dem. Poster hvor du viser ditt ansikt – eller ansiktet til andre i bedriften – øker troverdigheten og kjennskapen til merkevaren din. By på deg selv og det dere jobber med.

Har du hund, katt eller et annet kjæledyr, ta bilder av den også. Dyr blir sjelden feil.

Bilder av produkter og/eller tjenester dere selger, er kanskje en selvfølge for noen. Det bør også være med. Sørg for at bildene er gode og motivene i en sammenheng. Selger du for eksempel ullgensere, er det best med bilder av mennesker som bruker genserne der de hører hjemme; ute eller foran peisen.

Slå av en spøk

Sats også på humor, hvis du vil at folk skal følge og like deg. Slå av en spøk – helst på egen bekostning – i håp om at smilet skrus på og latterdørene åpnes.

Personlige hendelser – som hva som skjer hos dere akkurat nå – slår også godt an – og sist, men ikke minst; vi liker å se fra tidligere tider. Hvordan var det hos dere for 10 og 20 år siden? Hvordan produserte dere da? Hva lagde dere? Og hvis dere er nye i bransjen; hvordan ble det dere leverer gjort av andre før dere?

Fem tips til innhold på Instagram

  1. Ta bilder av deg selv og andre i bedriften - og av og til også en hund eller katt

  2. Vis frem produkter og tjenester dere selger

  3. Slå av en spøk – på egen bekostning

  4. Fortell om dagens hendelser på arbeidsplassen

  5. Vis hvordan det var før i tiden

#innholdpåinstagram #instagraminnhold

25 visninger
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.