• Irene Mårdalen

Du har kanskje hørt om søkeoptimalisert - men har du hørt om forbrukeroptimalisert?


Ordet søkeoptimalisering begynner å bli kjent for mange. I dag innfører jeg et nytt: Forbrukeroptimalisering!

Åhhh, nei, tenker du kanskje. Nok et ord fra den digitale verden jeg ikke har noe forhold til; ikke ønsker å vite mer om; ikke vil lære. Og det er selvsagt helt greit.

Jeg trår likevel til og ønsker å løfte ordet - jeg tror det er helt nytt - opp og frem.

Og hvorfor i all verden vil jeg det?

Jo, fordi hvis nettsiden din ikke er forbrukervennlig; det vil si at de som skal bruke tjenestene dine, kjøpe produktene dine eller finne frem på nettsiden din av andre grunner, ikke finner frem, så stikker de av. Og det raskere en lyntoget.

Det er lite - om noe - som irriterer nettlesere, forbrukere, potensielle kunder, potensielle samarbeidspartnere mer enn hvis vi ikke finner frem.

Og vi kan jo ikke akkurat stoppe å spørre heller. Du har kanskje en chat-funksjon som ordner opp, eventuelt? Men uten det, drar kunden din før du får invitert på kaffe.

Så hva bør du gjøre - for å forbrukeroptimalisere nettsidene dine?

Her er noen spørsmål og råd som forhåpentligvis er til nytte og hjelp

1. Tenk som kunden. Hvem er han/hun og hvorfor vil de på vår nettside?

2. La en som ikke har vært på nettsiden din tidligere, gå igjennom siden og gi deg tilbakemelding på om han eller hun finner det de forventer

3. Vurder din egen nettside med kritiske øyne. Har dere brukt bransjeord, når det ikke passer? Eller har dere unnlatt å bruke bransjeord, der dere burde ha det?

4. Har dere tekst på faner/undersider som er forståelige?

5. Har dere tekster som er lette å lese; det vil si med titler, ingress (en kort tekst som gir inspirasjon til å lese videre) og brødtekst (resten av det dere skal si) som fenger?

6. Har dere linker som er relevante og hjelper forbrukeren deres?

Jeg håper du kan svare ja på mange av disse spørsmålene. Og PS: Hvis du ikke finner frem på min side, vil du gi beskjed?

#søkeoptimalisert #søkeoptimalisering #SEO #forbruker #forbrukerinformasjon #forbrukervennlig

0 visninger
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.