• Irene Mårdalen

Facebook er fortsatt gull verdt for deg som tar innhold på alvor


Facebook tar brukerne på alvor og har innført algoritmer som gjør at innholdet ditt avgjør hvor stor synlighet du får. Jeg våger påstanden: Det er gull verdt for bedrifter.

I hvert fall hvis du ønsker gode kunderelasjoner, ønsker å være en bedrift som lever lenge og tilpasse deg dine kunders behov.

Du har kanskje allerede opplevd at flere av dine poster ikke når nyhetsfeeden like bra som før nyttår? At færre ser det du legger ut, at engasjementet for dine saker blir mindre og at interessen ser ut til å dale?

Det er i så fall fordi du ikke har tilpasset deg de nye algoritmene til Facebook. De er nemlig endret, slik at det nå er de mest interessante, troverdige og innholdsrike postene som når opp.

Gir du opp?

Endringene har fått bedriftseiere til å hyle, fortvile og sogar tenke at de gir opp Facebook. Det er uklokt. Spill heller på lag med Facebook - og dermed også følgerne dine - så vil du kunne høste gode frukter av innsatsen du legger ned.

Men hva skal da til, for å nå høyere opp, lurer du kanskje?

Kort fortalt: Godt innhold som engasjerer. Innhold hvor du snakker med følgerne i stedet for til dem.

Det betyr blant annet forbrukervennlig innhold som gode råd og tips, gode historier og innhold som viser solid fagkunnskap.

Ett eksempel:

Se våre fantastiske, nye dusjløsninger. Lik og del og vær med i trekningen av en ny dusj.

Her snakker vi til følgerne og ikke med. I tillegg ber vi dem like og dele – det liker ikke Facebook og vil straffe deg hvis du bruker slike teknikker.

Hvis vi heller sier:

Hvilken dusjløsning ønsker du hjemme på ditt bad?

Da oppfordrer vi følgerne til å svare, like og legge igjen kommentar uten at vi ber om det.

Som du ser; det lønner seg å bruke Facebook som det det er – et sosialt medium – i stedet for en markedsføringskanal hvor du pusher og poster produkter og tjenester i hytt og gevær.

Snakk med følgerne

Skap dialog med følgerne dine. Skap interesse for det dere leverer. Skap nysgjerrighet og troverdighet for ekspertisen du og dine innehar.

For å klare det, koker det hele nok en gang ned til innholdet ditt. Hva du skriver, hvilke bilder du legger ut og sist men ikke minst; videoene dine. 90 prosent av alle poster som ble delt i fjor, inneholdt video. Med andre ord; video engasjerer!

Og når du har innhold leserne dine gjerne vil se, kan de enkelt sørge for det ved å trykke ”Se først” som ligger under fanen ”følger”. Når det er gjort, vil postene dine komme øverst i nyhetsstrømmen deres.

Betalte poster Endringene har dog ingen innvirkning på postene du booster – eller betaler - for å bli mer synlige.

Når det er sagt; det lønner seg neppe å betale for å kompensere for dårlig rekkevidde. Betal for de gode postene dine. Det lønner seg i lengden.

Lykke til!

#algoritmerfacebook #facebookbusiness #contentmarketing

0 visninger
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.