• Irene Mårdalen

Holder nettsiden din mål?


Websiden din er ditt viktigste verktøy for kommunikasjon og markedsføring. Men holder den mål?

Visste du at så mange som 77 prosent av alle kjøp mellom bedrifter, starter på Google? Og at hele 92 prosent av alle kjøp gjort direkte av privatkunder, starter på samme sted?

Da er det kanskje på tide å stille seg spørsmålet: Dukker min bedrift opp i søkemotorene når potensielle kunder søker etter oss? Eller er det konkurrentene som sitter igjen med gevinsten?

En god hjemmeside, er nøkkelen til hele moroa. Men hva er så en god hjemmeside? Hva bør den inneholde? Og hvordan bør den se ut?

Innholdet viktigst

Det er ingen tvil om at innholdet er viktigst. Ikke bare hva som står der - men i minst like stor grad hvordan det er skrevet - avgjør om Google liker deg og premierer deg.

Er tekstene dårlige, bildene av ymse kvalitet og videoene likeså, straffer Google deg og du er like langt. Eller kanskje kortere.

Derfor er det essensielt å bruke tid – og penger – på godt innhold. Innhold dine gjester forventer å finne hos nettopp deg. Innhold som har kvalitet. Som gjør at dine lesere finner deg, stoler på deg og blir engasjert.

Strukturen teller også

I tillegg er det viktig at siden er bygget opp slik at det er lett å navigere på den. Ja, rett og slett lett å finne frem.

Det betyr at sider – og undersider – din kunde trenger på rett tidspunkt er lett å finne. For når klokken er 12 for din kunde, har han eller hun ingen tid å miste. Finner de ikke deg, finner de konkurrenten. Finner de ikke det de leter etter hos deg, går de til konkurrenten.

La siden leve

På toppen av det hele bør du sørge for at siden din lever. Hvis ikke dør den – hos Google. Med en levende side, mener jeg at den jevnlig må oppdateres. Helst med nyheter for eksempel i form av blogginnlegg.

Optimaliser for søkemotorer og mobil

Og til slutt bør du sørge for at nettsiden er søkeoptimalisert og at den er tilpasset mobil. Uten det, har du – dessverre – ingen sjans. For de fleste bruker mobilen for å søke på Google og uten søkeoptimalisering finnes du ikke. På Google.

Det høres kanskje voldsomt ut. Du tenker kanskje at du ikke har tid? At daglige gjøremål tar deg? Det forstår jeg godt. Jeg tenker slik selv. Det er så mye som brenner.

På slike dager leser jeg blogginnleggene hos markedspartner.no og får ny inspirasjon. Og forleden leste jeg:

Husk at oppdateringene – nyhetene – blogginnleggene på hjemmesiden din lever evig og sørger for at du godgjør søkemotorene i mange år etter at de er postet.

For ordens skyld: Sitatet er litt omskrevet.

Men det hjelper i hvert fall meg. Hjelper det deg?

#søkeoptimalisert #søkeoptimalisering #innholdpåweb #innholdpånett #digitalmarkedsføring #kommunikasjonogmarkedsføring #kommunikasjon #inboundmarketing

0 visninger
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.