• Irene Mårdalen - owner Charlie Media

Frekke, upassende, respektløse og uprofesjonelle - her er telefonsamtalene du ikke bør ta


Er det frekt, upassende, respektløst, uprofesjonelt og arrogant å snakke i telefonen når det står en ”live” person foran deg?

Ja, det er det. Uten tvil. Og jeg beklager for alle de gangene jeg har gjort det. Det skal ikke skje igjen. Trur eg....

For jeg føler meg litt uvel, bare ved tanken på de gangene jeg har fortsatt samtalen samtidig som jeg betaler for varer i kassa. Det er ikke bra. Det er arrogant - og ja, respektløst.

Jeg har - dessverre og jeg beklager igjen - også sendt tekstmeldinger under møter. En helt unødvendig aktivitet, hvis jeg skal være helt ærlig. Det er sjelden møtet er så uinteressant og/eller langt, at jeg må ty til telefonen for å få tiden til å gå. Eller at meldingen er så viktig at den må besvares. Umiddelbart.

Er jeg virkelig så avhengig av telefonen, at jeg knapt klarer å legge den fra meg? Eller la den ligge med glasset ned, slik at jeg ikke ser om noe skjer - på telefonen hvor det meste nå skjer....

Forleden leste jeg bloggen til Amy Castro – amerikansk foredragsholder, forfatter og blogger. Hun er ikke nådig med oss som snakker eller tekster med telefonen når vi faktisk har en spill levende person foran oss.

Her er hennes liste – som jeg tenker er vel verdt å gjengi – over situasjoner hvor du bør la telefonen ligger:

  1. Snakker du i telefonen mens du betaler i en butikk? Hvis samtalen er så viktig, bør den kanskje avsluttes før du stiller deg i køen for å betale. Det er ikke bare frekt i forhold til de som jobber i butikken. Det forsinker også alle andre som står i køen bak deg

  2. Sjekker du telefonen og sender tekstmeldinger under møter? Når du bestemmer deg for å delta på et møte, bør du delta på møtet og ikke være der utelukkende som passasjer. Det er vanskelig – ja, kanskje umulig – å delta fullverdig i en samtale, samtidig som du sjekker telefonen og sender meldinger. Hvis meldingene er så viktige, bør du forlate rommet mens du svarer

  3. Snakker du i telefonen mens du spiser på en restaurant? Kanskje ikke så smart, siden de fleste som sitter der primært ønsker å nyte et godt måltid fremfor å høre på høylytte familiekrangler eller feider med sjefen. Da bør du ta telefonen med deg å gå utenfor

  4. Fortsetter du telefonsamtalen når veterinæren, legen eller tannlegen kommer for å hente deg på venterommet? Kanskje køene på venteværelset hadde vært kortere, hvis du stenger telefonen når du blir hentet?

  5. Snakker du i telefonen når du er på et offentlig toalett, i heisen eller på andre offentlige steder? Få – om noen – norske bygninger er vel så høye at du ikke har tid til å vente med telefonsamtalen til heis-turen er over? Kanskje ikke spesielt hygienisk å snakke i telefonen mens du er på do heller?

Dette var noen av telefon-uvanene Amy Castro definitivt ikke forsvarer. Har du andre telefon-uvaner å legge til listen?

#telefonsamtaler

0 visninger
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.