• Irene Mårdalen

Har du mistet kontrollen på din digitale markedsføring?


Har du satt ut all din digitale markedsføring til et byrå - og mistet kontrollen?

I fare for å hisse på meg store deler av byråtjenesten her i landet, lar jeg det stå til. Min erfaring er at små og mellomstore bedrifter lar seg lokke til langtidsavtaler med byråer. Avtaler som betyr at de - altså bedriftseierne - har null, niks nada kontroll over resultatene.

For å forklare bedre, starter jeg med et helt konkret eksempel, selvsagt uten å nevne navn.

Ett eksempel

Bedriftseieren inngikk en tre års lang avtale med et byrå. I avtalen står det mange fancy ord og løfter. Remarketing. Display. Søkenettverk. SoME. Segmentering.

Daglig leder betaler villig vekk. Hver måned. Tilsammen flere hundre tusen kroner hvert år. Fordi han har lest at han må drive digital markedsføring og være på sosiale medier.

Med jevne mellomrom får han statistikker i mailboksen sin. Han synes det ser bra ut, men så oppdager han en dag at det ikke skjer noe på Facebook. Det har det ikke gjort på flere måneder.

Det til tross for at byrået skulle - i følge avtalen - ha ansvaret for SoME-kanalene. Er ikke Facebook SoME? Og betyr ikke ansvar å drifte kanalen?

Verdifulle verktøy

Min påstand - etter å ha dypdykket i Adwordskampanjer, Facebook for business, Instagram, Googles algoritmer og mye annet innenfor digital kommunikasjon- og markedsføring i snart to år - er at for mange overlater verdifulle verktøy til folk langt utenfor deres egne lokaler.

I Charlie Media jobber vi helt annerledes. Vi sitter ikke på vårt kontor og drifter Adwordskampanjer. Vi sitter ikke på vårt kontor og segmenterer (målretter). Vi sitter ikke på vårt kontor og tror vi har svaret på hvordan digital markedsføring fungerer best for våre oppdragsgivere.

Jobber sammen med oppdragsgiver

Vi er hos kunden. Sitter nærmest på fanget til kundene. Ja, i hvert fall ved en pult i fellesskapet. Spiser lunsj med de ansatte. Er med på interne møter. Diskuterer med selgere, markedsførere, daglige ledere om hvem som er målgruppen og drømmekunden - og hvilke tiltak de mener er riktig for å nå dem.

Og hvorfor gjør vi det? Vi vet også at vi hadde tjent mer penger ved å sitte på kontoret og administrere ulike kontoer samt sendt et par mailer med oppdaterte statistikker.

Vi drar ut fordi det er ute hos bedriften kunnskapen sitter. Det er der vi møter fagekspertene. Det er der vi får historiene. Det er der vi treffer kundene og samarbeidspartnerne til våre oppdragsgivere. Der får vi innblikk i hvor skoen trykker, hva som er prekært akkurat nå, hvilke produkter som selger når.

Vi blir en del av dere

Vi blir en integrert del av organisasjonen. Ledelsen og de andre ansatte blir trygge på oss. Og når vi gjør feil - og ja, det gjør vi - kan vi støtte oss på erfarne fagpersoner.

Slik drifter vi nettsider, sosiale medier, skriver nyhetsbrev, lager videoer, tar bilder, bidrar med PR, skriver pressemeldinger og blogger. Vi er på. Vi er online. Vi produserer.

Og når tallene foreligger, diskuterer vi de sammen med ledelsen, selgerne og markedsavdelingen. Noen ganger er tallene gode. Som regel har de forbedringspotensiale. Sammen med bedriften, klarer vi å skape bedre tall og bedre historier.

Blir billigere

Synes du dette høres dyrt ut? For kostbart for en liten organisasjon? Jeg er sikker på at du blir overrasket.

Vår erfaring er at dette blir langt rimeligere.

Kjære, bedriftseier: Er det på tide at du tar tilbake kontrollen?

#kommunikasjonogmarkedsføring

17 visninger
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.