• Irene Mårdalen - owner Charlie Media

Slik blir historien om et skap god digital markedsføring - eller inbound marketing


I et brøkdel av et sekund forelsket jeg meg i det gamle, turkise skapet. Nå står det trygt plassert i min stue. Les hvorfor denne historien er god digital markedsføring.

Det var tidlig sommer - helt i starten av juli. Jeg og min mann dro til Gøteborg for å hilse på våre gode venner Kerstin og Birgitta. Kerstin har vokst opp på øya Bjørkø i den svenske skjærgården. Mellom klipper og berg - og rett ut i havgapet - har hun trådd sine barne- og tenårings-sko.

Birgitta - som til daglig jobber som prest i Gøteborg - har funnet sitt paradis i andre etasje i huset som ligger vegg i vegg med kirken på Bjørkø. Hun leier hele etasjen sammen med to andre venninner. Vi kaller det delingsøkonomi. Smart, hyggelig. Overkommelig. Sjarmerende.

De ville vise oss sine perler - og vi ville mer enn gjerne se dem.

Timing is everything

Vi ankom kaien der bilfergen til Bjørkø går flere ganger i timen presis på slaget 12. Fergen skulle gå 12.10, og Kerstin - som hater å stå i fergekø - hadde timet tiden fra Gøteborg perfekt. Kerstin kan time tiden fra Gøteborg og til kaien med sekunders presisjon. Hun beregner 10 - i hvert fall ikke mer - minutter å vente. Det er nok. I dag gikk det raskere. En ambulanse på vei til øya sørget for at båten gikk når vi kom.

Turen fra kaia til Birgittas nye sommerparadis tar to minutter. Birgitta møter oss på kjøkkenet - det er snart klart for å fika. For deg som ikke kan svensk; det betyr kaffe/te med nogo attåt.

Men først ville vi se huset - og spesielt andre etasje - der Birgitta og venninner pusser opp. Det er Eva - som eier og drifter Cafeva i Haga i Gøteborg - som eier huset. Hun kjøpte det for seks måneder siden, flyttet inn i april og nå vil hun leie ut andre etasje.

Tenk å forelske seg i et skap

Vi går opp den bratte trappen i huset som trolig er fra begynnelsen av 1900-tallet. Det knirker lett i trinnene. Jeg holder meg lett i gelenderet som er festet til veggen. Og på toppen av trappen - inntil en vegg - står det.

Skapet. Vi vet ikke hvor gammelt det er. Nå malt i en knæsj, turkis farge. Perfekt størrelse. Perfekt farge. Jeg blir betatt. Forelsket. Det skapet vil jeg gjerne ha.

I likhet med Eva og Birgitta har også jeg fått nytt hus i år. Et lite, moderne hus hvor det meste er grått, sort og hvitt krydret med en blå sofa og en liten, gul stol. Jeg mangler bare et skap.

Jeg har saumfart møbelhusene. Funnet et par som er helt ok - men som koster skjorta. Jeg har ikke helt visst hva jeg vil ha. Jeg har tenkt lavt og sort. Høyt og sort. Hvitt og lavt. Men jeg har ikke tenkt gammelt og turkist.

Likevel er jeg sikker. Det er dette skapet jeg vil ha. Det kommer til å passe perfekt.

Skapet blir mitt

Birgitta vil ikke ha det, sier hun. Eva skal heller ikke ha det, sier Birgitta.

Dagen derpå. I Cafeva i hjertet av Gøteborg. Vi spiser Evas fantastiske suppe og hører historien om starten på kaféen på 80-tallet. Det eneste jeg tenker på er skapet. Jeg drister meg til å spørre.

Eva blir jätteglad! Hun vil gjerne bli kvitt skapet. Hun vil faktisk gi det bort.

Reisen hjem

Noen uker senere er vi på vei til Gøteborg igjen. Denne gang med tilhenger. Vi ankommer kaia uten å måtte vente lenge på avgang. Vi triller inn på parkeringsplassen ved Evas hus. Vi drikker Evas hjemmelagde saft og prater om livet. Med Eva. Evas venninne. Min mann, Torkel og jeg.

Så er det på tide å frakte skapet hjem. Jonas - nabogutten - blir tilkalt. Han vil gjerne hjelpe å bære.

Hyller tas ut, for å gjøre skapet lettere. Dørene hengsles av. Torkel og Jonas tar tak og ferden ned den bratte trappen begynner. Og stopper!

De kommer halvveis ned. Lenger er ikke mulig. Trappen er for bratt og smal. Skapet for bredt og stort. Hvordan i all verden kom det opp i andre etasje i sin tid?

Torkel og Jonas måler skapet og vinduet. Jo, det kan gå. Men det er langt ned. Huset er høyt og ja, bakken langt nede.

Jonas henter tau. Eva henter stige. Moren til Jonas kommer. Vennen til Eva bistår.

Skapet tar vindusveien

Skapet løftes sakte og forsiktig ut av vinduet. Plasseres på stigen. Jonas og Torkel firer centimeter for centimeter. Skapet når bakken. Mykt og forsiktig. Helt.

Og nå går resten som en lek. Skapet passer perfekt i tilhengeren. Det bindes godt fast og kjøres hele veien til Hvaler. Og her står det nå. Og nå skal det fylles med middags-service etter svigermor og pyntegjenstander fra vårt kjære Tyrkia - og selvsagt bilder av ungene.

Dette er digital markedsføring - eller inbound marketing

Henger du fortsatt med? Lurer du på hva dette kan ha med digital kommunikasjon og markedsføring?

Nå selger jeg verken halvgamle skap - eller leverer frakt-tjenester - for å leve. Men hvis jeg hadde gjort det, hadde historien ovenfor vært gull verdt. Den skaper nysgjerrighet, engasjement og entusiasme. Den gir merverdi til en bedrift som selger skap og frakt-tjenester. Den øker troverdigheten.

På toppen av det hele premieres selskap som forteller historier av Google og andre søkemotorer. Algoritmene elsker gode artikler og tekster, og dytter bedriften din frem i køen når noen søker på akkurat det du selger.

Du har sikkert også minst én - jeg tipper flere gode historier - du bør fortelle dine kunder.

Lykke til!

#digitalkommunikasjon #digitalmarkedsføring #inboundmarketing

0 visninger
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.