• Irene Mårdalen

Slik jobber vi med innholdsproduksjon og digital markedsføring


Forleden ble jeg spurt av en tidligere mediesjef i Sveriges radio om hvordan vi - som journalister - jobber med innholdsproduksjon i Charlie Media. Jeg sammenlignet det med hvordan vi før jobbet i en avisredaksjon.

I mine første år som journalist - jeg startet som sportsansvarlig i avisen Hadeland - jobbet vi side om side med typografene. Jeg skrev artiklene på en skrivemaskin, sendte manus til korrektur som sendte det videre til typografen som raskt og effektivt plasserte bokstavene i settekassen.

Når jeg skriver dette, høres det ut som det er mer enn 100 år siden. Det var på 80-tallet. Det var før datamaskiner og internett, roboter, sosiale medier og algoritmer.

Så hvordan er det da mulig å sammenligne den jobben vi - i Charlie Media - gjør i dag med det vi gjorde på 80-tallet?

Vi jobber i team - da som nå

Først av alt sammenligner jeg det med teamet. Da - som nå - jobbet vi sammen. Den gang for å gi ut en avis. Nå for å publisere innhold i ulike kanaler.

Side og side sto vi - typografene, korrekturleserne, deskmedarbeiderne og journalistene - og jobbet for å få publisert innhold. Den gang var mediet trykt avis.

I dag sitter vi side om side - eller ofte på hvert vårt kontor i ulike byer - og jobber for å publisere innhold. Nå er mediene digitale.

Litt andre titler

Vi - i teamet - har fått litt andre navn enn på 80-tallet. Typografene er byttet ut med webdesignere. Journalister med innholdsprodusenter. Korrekturleserne med roboter som saumfarer teksten. I tillegg har vi fått noen nye. SEO-eksperter og analytikere. De som følger trafikken og ser om artikkelen vi produserer og publiserer slår an. Om tittelen kanskje bør endres. Bilde byttes ut.

Når vi jobber for ulike oppdragsgivere, er det nettopp med et utvidet team vi gjør susen. I Charlie Media er vi primært innholdsprodusenter. Vi skriver artikler og tar bilder.

Med på laget har vi analytikere og webdesigner. Ja, til og med egne videofotografer, når det er nødvendig.

Vi blir som en redaksjon

Sammen jobber vi som en redaksjon for å optimalisere innholdet på nettsider, sosiale medier, landingssider, nyhetsbrev og pressemeldinger.

Noe er likt 80-tallet. Men mye er annerledes. Blant annet kan enhver bedrift ha sitt eget mediehus. Du er ikke lenger avhengig av vennligsinnede journalister for å komme på trykk - eller nett.

Du får din egen redaksjon

Nå kan vi - eller dere - produsere og publisere innhold i de kanaler som egner seg best for deg. Innholdet vi produseres, kan med enkle grep tilpasses ulike plattformer som Facebook, Instagram, LinkedIn, nyhetsbrev, nettsiden din eller en pressemelding.

Vi elsker å hjelpe bedrifter som trenger ekstra hender for å få frem budskapet sitt. Og vi vet at med journalistiske virkemidler, vil budskapet fremstå langt mer interessant og troverdig, enn når du roper ut salgspropaganda.

#innholdsproduksjon #innholdsmarkedsføring

8 visninger
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.