Siste innlegg

Er ansatte late - eller kommer det bare noe i veien for jobben?


Ligger dere etter med oppgaver fordi ansatte er late, eller kommer det noe i veien for jobben hele tiden?

Jeg tror det siste! Jeg tror 99,9 prosent av oss - eller i hvert fall de aller fleste - ønsker å gjøre en best mulig jobb. Samtidig er jeg bombesikker på at nesten like mange opplever at det kommer så mye i veien for jobben - på jobben!

Det er så mange oppgaver vi tror vi må gjøre, før vi skal gjøre jobben vår. Eller så mange hindringer vi tror vi må ta tak i, før vi gjør det som tar oss nærmere dit vi vil.

Som kommunikasjonsrådgiver jobber jeg med mange ulike bedrifter, daglige ledere, entreprenører. Noen små, noen mellomstore. Felles for dem er at de ønsker å bli bedre. De vil gi kundene bedre tilbud, tjenester og service. Både fordi de vil sine kunder vel, og også fordi de vet at når de får fornøyde kunder går det bedre for dem selv.

Men så kommer det noe i veien. En mail. En telefon. En uforutsett samtale. En Facebookoppdatering. Eller noe annet som stjeler din oppmerksomhet vekk fra det du vet du bør gjøre - det du egentlig vil gjøre - for å nå dit du vil.

Og plutselig har det gått en halv time. En time. En halv dag. Og du er på etterskudd. Du ser at det blir vanskelig å gjøre det du hadde planer om i dag. Og det er helt umulig å prioritere de tiltakene som skal til for å nå dit du vil, i hvert fall i dag. Du utsetter dem. Til i morgen. Kanskje lenger.

I stedet går du til kaffemaskinen, lett småirritert, og møter kollega Kari. Du har ikke tid til å snakke med henne - du har jo akkurat rotet bort halve dagen på lite konstruktive ting. Det blir Kari som blir mottaker for frustrasjonen din. Du svarer henne knapt. Ser ikke på henne. Før du buldrer tilbake til pulten din, i håp om at siste halvdel av dagen skal gå litt lettere.

Eller som en av mine kunder sa: "Det er nesten så jeg blir irritert når det kommer en kunde inn døra. Jeg har egentlig ikke tid til henne. Men det er jo henne jeg vil og bør ha tid til".

Hva er så løsningene på denne - lite tilfredsstillende - arbeidshverdagen?

Jeg har følgende forslag:

  • Gi deg selv 10-15 minutter hver morgen for å sette opp dine tre viktigste mål for neste år (passer jo utmerket i disse tider - men også utmerket resten av året)

  • Under hvert gjøremål, setter du opp fem punkter og skriver inn de viktigste gjøremålene som skal til I DAG for at du når målet ditt om ett år

Når du har gjort det hver dag i én måned, vil du se at det er lettere for deg å prioritere riktig. Du vil også merke at du får bedre tid!

En slik plan kan se slik ut

Vil du lære mer om hvordan hverdagen kan bli enklere?

16 januar kommer vi med WORKSHOP i kommunikasjon som NETTKURS. Sjekk ut mer om det her - kanskje det kan være noe?

Lykke til! OG PS: Riktig godt Nytt År!

Kontakt oss
Arkiv
Søk etter tags
Følg oss
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.