Siste innlegg

Hvem er drømmekunden din?


Har du noen gang stilt deg spørsmålet: Hvem er drømmekunden min?

Hvis du gjør det, er jeg bombesikker på at du vil ha et solid grunnlag for å drive god kommunikasjon og markedsføring.

Dog er det neppe nok å bestemme deg for hvem du vil ha som kunde. Det lønner seg definitivt å finne ut så mye du kan om drømmekunden din.

Som for eksempel:

  • Hvilke utfordringer har han, hun og organisasjonen i hverdagen?

  • Hva gjør du, før du bestemmer deg for hva du skal kjøpe?

  • Hvem lytter du til for å få råd?

  • Hvilke behov har du?

  • Hvorfor skal du velge akkurat meg?

En nyttig tanke

Forleden spurte jeg en kunde av Charlie Media det samme spørsmålet. Hun svarte: Det har jeg aldri blitt spurt om før. Og det får meg til å tenke.

Og nettopp det å tenke, er viktig. Tenke på hvem drømmekunden er og finne ut mest mulig om han, henne eller organisasjonen.

I Charlie Media bruker vi journalistiske teknikker for å finne svar. Vi stiller spørsmål som andre kanskje vegrer seg for å gjøre. Som blant annet det store spørsmålet Hvorfor. Og vi stiller oppfølgingsspørsmål som kan være vanskelige og vriene å svare på. Kanskje også litt irriterende.

Lønner seg å lytte

I tillegg lytter vi. Vi tillater at det er stille i rommet, mens kunden tenker. Og vi noterer oppfølgingsspørsmål vi ønsker å få svar på, når kunden har tenkt ferdig.

Etter hvert som denne samtalen – eller oftest samtalene – skrider frem, danner vi oss et felles bilde av hvem drømmekunden er.

Vi møter dine drømmekundene

For oss er ikke det nok. Vi vil møte dine drømmekunder. Snakke med han eller henne. Forstå hvordan de tenker, hvilke utfordringer og problemer de sliter med i hverdagen og hvordan vi kan gjøre deres hverdag enklere.

Når det er gjort, tar vi fatt på selve kommunikasjonsjobben. Det å skrive et blogginnlegg, krever i seg selv ikke så mye tid. Det er under researchen klokken tikker og går.

Er det nødvendig?

Men er det virkelig nødvendig, tenker du kanskje? Jeg vil jo bare selge. "Legg ut det jeg vil selge. Fortell hva jeg har i butikken min. Så kommer kundene".

Sorry. Det fungerer ikke slik lenger. Hvis det noen gang har vært en god strategi. For kundereisen starter ikke med at du forteller dem hva de trenger. Det er kundens behov som må stå i fokus. Og noen ganger vet ikke kunden hvilket behov han eller hun har. Det er da vi spørsmålsstillere kommer på banen.

Kontakt oss
Arkiv
Søk etter tags
Følg oss
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.