Siste innlegg

Slik skriver du gode titler på nett


"Det er ikke så farlig", sa en garvet journalist til meg en gang. "Det er bare bokstaver som er satt sammen til ord – og ord satt sammen til en kort setning". Jeg var 23, nybakt journalist og jeg trodde han spøkte.

Bakgrunnen til kollegaens forsøk på å lette på stemningen, var en tittel over en dobbeltside i lokalavisen jeg jobbet. Tidenes verste tittel. Fortsatt.

Jan Torkel Torstensen sto det. Navnet til min mann – den gang kjæreste. Navnet til han som hadde skrevet saken. Og mitt ansvar. For jeg hadde hatt vakt. Jeg hadde redigert. Hvordan hadde jeg fått det til?

Titler har betydning

At titler har betydning, er jeg ikke i tvil om. Ei heller den dagen, da min kjæreste åpnet avisen. Men selvfølgelig også senere.

Titler gir håp. Titler gir frustrasjon. Titler gleder. Titler selger aviser og gir klikk.

Men hvordan skriver vi gode titler? Hvordan lager vi en tittel som får leseren til å stoppe opp, klikke på saken og lese videre? Hva er det som gjør en tittel god?

Det har vært skrevet spaltemeter opp og ned om temaet. Deskene i de store avisene har vrengt og vridd på titler ut i de små timer, for å finne akkurat den som velter avis-stativene morgenen etter.

Og nå skal jeg – i løpet av en kort, liten sak – gi løsningen på hva en god tittel er. Hvordan du skal skrive den for å oppnå det du vil; forhåpentligvis at noen – helst mange – vil lese saken din.

Tittel-tips

Vel, først av alt: En tittel skal kunne stå på egne bein. Og med det mener jeg at du – som leser – skal kunne lese tittelen og umiddelbart forstå hva saken handler om. Hva som venter deg på de neste linjene.

Som tittelen på dette innlegget:

Slik skriver du gode titler på nett!

Jeg kunne ha brukt helt andre ord. Jeg kunne for eksempel ha skrevet: Tittelforsvarer! Det kunne ha betydd det samme – men det kunne ha betydd noe helt annet også.

Så derfor: En tittel bør stå på egne bein!

Regel nummer to:

En tittel trenger ikke være bare en tittel. Det kan være to. Eller flere. Som står sammen. Over eller under hverandre – og som sammen gir mening. Dette kalles undertitler, overtitler eller stikktitler (kjært barn, mange navn).

Jeg kunne for eksempel ha skrevet:

Bli supergod til å skrive titler

TITTELFORSVAREREN

Sjekk hvordan du skriver gode headlines

på nettsidene dine

Regel nummer tre:

Tittelen bør gi mening. Med det mener jeg at den bør stå i stil til teksten under. Ikke gjør som Dagbladet gjorde på 90-tallet; lov mer enn du kan holde.

Regel nummer fire:

Skriv en tittel som fenger – nei, det er ikke lett – og en tittel som gir den leseren du er på jakt etter et brennende ønske om å lese videre. Og nok en gang: Det er ikke lett.

Regel nummer fem:

Skriv godt, konsist, enkel, lettfattelig, rett på sak (kan avvikes) og korrekt norsk (kan også avvikes da titler ikke trenger å være en fullverdig setning. Men feilstavelser aksepteres ikke)

Regel nummer seks:

Skriv flere tittelforslag, før du velger den du vil bruke. Og les den høyt! Da luker du unna feil.

Regel nummer sju:

Det er ingen skam å snu! Eller: Det er ingen skam å endre en dårlig tittel. Det er fordelen med nettet.

Regel nummer åtte:

Skriv for en helt spesiell, selv om du vil nå alle. Du når flere, når du skriver for den ene.

Regel nummer ni:

Les andres titler – og finn ut hva du synes fungerer og ikke fungerer.

Regel nummer 10:

Ta et kurs? Og aller helst mitt! Det finner du HER :)

Lykke til!

Kontakt oss
Arkiv
Søk etter tags
Følg oss
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.