Siste innlegg

Ingresser - det første vi leser

Ingresser er det første vi leser, skal vi tro Eyetracking-undersøkelser. Da er det kanskje klokt å skrive de godt.....

Blogg-forfatteren Irene Mårdalen har jobbet som journalist siden 1986 og har driftet en rekke nettsteder. Her i Databeats lokaler i Oslo, hvor hun jobber med innholdet på nettsidene.

En god tittel - og gode brødtekster - er selvsagt også viktig for å gi leseren det de er på jakt etter. Men en god ingress er første pri!

Konklusjonen

Det er konklusjonen til selskapet Poynter som har analysert studiene fra Eyetracking. Eyetracking har fulgt lesevanene våre på nett siden 1999.

Poynter skriver blant annet: "For å holde leserens interesse når de først klikker, har vi følgende tips: Skriv gode ingresser!"

Ingressene leses mest

Og årsaken er enkel. Det er fordi ingressen nesten alltid blir lest. Poynter anbefaler også at vi bruker ingressene til å gjøre artikkelen mer interessant og innholdet mer tilgengelig. Og hva mener de så med det?

Hvordan får du det til? Hvordan bli en kløpper på å skrive gode ingresser - ingresser som gjør at leseren ønsker å lese om akkurat det du skriver om?

Her kommer noen råd

1. Skriv kort - maks to setninger

2. Overrask leseren - samtidig som du holder deg til emnet

3. Still et spørsmål - for eksempel: Visste du at.....Ønsker du deg....

4. Skriv feilfritt norsk - eller feilfritt på det språket du velger

5. Les andres ingresser

6. Les din egen ingress høyt - da luker du ut feil og snubletråder

7. Skriv 4-5 ingresser før du er fornøyd

8. Skriv ingressen til slutt

PS Eyetrackingundersøkelser baserer seg på å spore øyets bevegelser på en skjerm. I Eyetrack versjon III, ble 46 personer testet i en time på en dummy nettavis satt opp i forskningsøyemed.

Kontakt oss
Arkiv
Søk etter tags
Følg oss
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
Telefon 468 00 763
epost: post@charliemedia.no
  • Telefon
  • email_logo_edited
  • w-facebook
  • White Instagram Icon

© 2019 by Charlie Media.